کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 با مصرف قهوه
- شناسه خبر: 16836
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۳
- نویسنده: دکتر نیوز

مدت هاست که میدانستند قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش میدهد، اما علت اصلی آن کاملاً مشخص نبود. اما مطالعات جدید محققان دانشگاه اراسموس روتردام هلند نشان می دهد که قهوه دارای خواص ضد التهابی است و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.
به گزارش دکتر نیوز، به گفته این محققان، دیابت نوع ۲ یک بیماری التهابی در نظر گرفته می شود و زمانی که غلظت نشانگرهای التهابی در پلاسما افزایش یابد، فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می گیرد.
در این مطالعه مشخص شد که نوشیدن قهوه باعث افزایش سطح هورمون ضد التهابی آدیپونکتین از هورمونهای آدیپوکین و همچنین هورمون سیتوکین اینترلوکین ۱۳ میشود و در عین حال میزان پروتئینهای التهابی واکنشدهنده C (CRP) را کاهش میدهد. لپتین، و در نتیجه این فعل و انفعالات، خطر ابتلا به آن به دیابت نوع ۲ کاهش می یابد.
پروتئین واکنشی C یک نشانگر التهابی است که باعث آسیب داخل سلولی می شود و افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می نوشند این عامل التهابی را در بدن خود تا حد زیادی ضعیف می کنند. طبق توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا، افراد می توانند روزانه ۴ تا ۵ فنجان قهوه (کمتر از ۴۰۰ میلی لیتر) بنوشند.
این محققان هلندی می گویند تحقیقات آنها در مورد رابطه مصرف قهوه و کاهش دیابت نوع ۲ نیاز به مطالعات بیشتری دارد، اما قهوه علاوه بر کاهش نشانگرهای التهابی، در کاهش مقاومت انسولین بدن نیز موثر است و به همین دلیل، آن را کاهش می دهد. می تواند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. گرفتن ۲
در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین تولید شده در لوزالمعده نمی تواند قند خون را کنترل کند و میزان آن به طور خطرناکی افزایش می یابد. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می شود.
ترکیبات پلی فنول موجود در قهوه همچنین می تواند مقاومت به انسولین و التهاب را در بدن کاهش دهد. در این میان افرادی که نگران مصرف قهوه هستند می توانند از میوه ها و سبزیجات حاوی پلی فنل مانند سیب، مرکبات، انواع توت ها، دانه ها و پیاز استفاده کنند.








