هدف اصلی تبلیغات دخانیات تاثیر روی کودکان است
- شناسه خبر: 267
- تاریخ و زمان ارسال: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۳
- نویسنده: دکتر نیوز
به گزارش دکتر نیوز و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر غلامرضا حیدری با اشاره به اینکه کودکانی که در معرض دود سیگاریها هستند، سیگاریهای تحمیلی محسوب میشوند، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که تبلیغات سیگار میتواند کودکان را در آینده تشویق به سیگار کشیدن کند.
وی افزود: مطالعات بیانگر این موضوع است که اغلب سیگاریها از کودکی سیگار کشیدن را تجربه و شروع کردهاند. رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعات بیانگر این است که اغلب سیگاریها از کودکی سیگار کشیدن را تجربه و شروع کردهاند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه روند اعتیاد به سیگار به این صورت است که این افراد ابتدا گهگاه سیگار را تجربه میکنند، سپس بهصورت یک عادت روزانه درخواهد آمد، اضافه کرد: صنعت دخانیات بر این پایه استوارشده که سیگاریها مصرف سیگار را انتخاب کردهاند و آزادی برای انتخاب، شعاری است که صنعت دخانیات آن را بهطور فاحشی برای اهداف نادرست خود مورد سوءاستفاده قرار میدهد.
کودکان درباره مصرف سیگار نمیتوانند انتخابی آگاهانه داشته باشند
وی گفت: درهرحال این موضوع واضح است که کودکان درباره مصرف سیگار نمیتوانند انتخابی آزاد و از روی آگاهی داشته باشند، مدارکی که در رابطه با صنعت داخلی دخانیات در دادگاههای قضایی آمریکا ارائه شد، بهطور آشکاری بیان میکند که چگونه و با چه شدتی شرکتهای دخانیات برای ترغیب کودکان به مصرف سیگار فعالیت میکنند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه آگهیهای تبلیغاتی دخانیات بهطور خاص بچهها را هدف قرار میدهند، تأکید کرد: هرچند که این مسئله بهشدت توسط شرکتهای دخانیات انکار میشود، اما مدارک ثابتشده آن موجود است.
وی افزود: نتیجه این اعمال آن است که بچهها نگرش مثبتتری نسبت به مصرف دخانیات پیدا میکنند و تشویق میشوند تا مصرف آن را آزمایش کنند، همچنین عوامل دیگری که بر روی سیگار کشیدن بچهها اثر میگذارد، شامل الگوبرداری از والدین، معلمان و همسنوسالان است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کودکان از بیماریهایی که مصرف سیگار میتواند باعث بروز آنها شود، آگاهی ندارند، توضیح داد: آنها فکر میکنند که مبتلا شدن به بیماریهای شدید و خطرناک مخصوص سنین بالاست.
وی بابیان اینکه ما بیشتر، بزرگسالان را تشویق به ترک سیگار میکنیم تا اینکه از مصرف سیگار توسط کودکان پیشگیری کنیم، گفت: البته این به این معنی نیست که باید از کوشش برای انجام برنامههای آموزشی در مورد جوانان دستبرداریم، بلکه به این مفهوم است که تمرکز صرف بر این موضوع و نادیده گرفتن فعالیتهای دیگر در این زمینه منطقی به نظر نمیرسد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: بحرانیترین زمان برای شروع سیگار دوران بلوغ است، در این سنین کودکان مدارس ابتدایی خود را تمام کردهاند و زمانی که به سطوح بالاتر تحصیلی جدید وارد میشوند، نسبت به دانشآموزان با سنین بالاتر در این مقطع، در پایینترین رده خود قرار دارند.
وی افزود: فشارهای اجتماعی در این زمان بالاست و بچهها برای پیدا کردن هویت و تثبیت موقعیت خود در میان گروه همسنوسال دچار کشمکش و تقلا میشوند.
دکتر حیدری ادامه داد: هر چیزی که ممکن است به نوجوانان القا کند که بالغ به نظر بیایند، این افراد را وسوسه میکند که آن را تجربه کنند.
ممنوعیت تبلیغات دخانیات، بالا بردن قیمت از طریق مالیات، اجرای برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی عمومی، هشدارهای جدی و تأثیرگذار بهداشتی، عدم استعمال سیگار در اماکن عمومی بهعنوان یک رفتار طبیعی و عادی، ممنوعیت فروش محصولات دخانی به کودکان، کاهش سمت (توکسیستی) دود حاصل از دخانیات، حمایت از ترک سیگار، توجه به اصلاح قوانین و ارزیابی و پایش منظم کودکان و جوانان ازجمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات است که عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضرورت اجرای آن را مورد تأکید قرارداد.
وی در ادامه به فعالیتهای مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باهدف کنترل و کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: در این مرکز تلاش میشود تا جامعهای عاری از دخانیات داشته باشیم.