برقراری بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی
- شناسه خبر: 629
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۳۸

برقراری بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی آغاز شده است و هم اکنون اطلاعرسانی پیامکی برای مردم شروع میشود. معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اعلام برقراری بیمه رایگان برای ۵میلیون و ۴۰۰هزار ایرانی از روز شنبه ۱۷ اردیبهشتماه، درعینحال نحوه پوششهای بیمهای برای افراد فاقد بیمه درمانی را تشریح کرد.
بر اساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئیننامه اجرایی آن، کلیه شهروندان فاقد بیمه پایه، جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان، نسبت به بیمه کردن خود و خانوادهشان اقدام کنند.
بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی
وی گفت: بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، بهصورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار میگیرند. این سه دهک باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شوند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند که این اتفاق افتاده است و این آمار از سوی وزارت رفاه به ما اعلامشده است.
او تأکید کرد: ۵ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر یعنی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فرد فاقد پوشش بیمه که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند به ما معرفی شدند و از روز شنبه ۱۷ اردیبهشتماه تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت میکند. اطلاعرسانی به این افراد از طریق پیامک بهتدریج از روز گذشته آغازشده است. این افراد دو گروه هستند؛ یک گروه با جمعیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که اطلاعات هویتیشان کامل است که به آنها اعلامشده است تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و میتوانند از خدمات بیمه بهرهمند شوند.
فرصت یکماهه برای تکمیل مدارک
او ادامه داد: گروه دوم با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر که آنها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما نقص مدرک دارند، از طریق پیامک این موضوع را به آنها اطلاع داده و فرصتی یکماهه برایشان قائل شدیم که نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. عمده نقص مدرک این افراد شامل فقدان عکس و عدم تعیین محل دقیق جغرافیایی زندگیشان است. این افراد که پیامک نقص مدارک دریافت کردند میتوانند از طریق سایت بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کنند.
رضایی افزود: طبق قواعد بیمهای ما افراد را پیش از شروع خدمت هویت سنجی میکنیم و باید عکس فرد و خود فرد مطابقت داشته باشد. بنابراین لازم است عکس افراد در سامانه قرارگرفته باشد. البته جدای از درخواست پیامکی از افراد، به شکل موازی از دستگاههای دیگر درخواست کردیم که اگر عکسی از این افراد دارند در اختیار ما قرار دهند.
نحوه فراخوان وزارت رفاه از بانک اطلاعات ایرانیان
وی درباره نحوه فراخوان وزارت رفاه از این ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، تصریح کرد: طبق قانون، وزارت رفاه موظف است تا بر اساس بانک اطلاعات ایرانیان، سه دهک درآمدی پایین را شناسایی و به ما معرفی کند. علاوه بر این اگر افرادی فاقد پوشش بیمه باشند چه مشمول سه دهک درآمدی پایین شوند و چه در این سه دهک نباشند، توسط ما فراخوان میشوند تا با دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام به ثبتنام در سامانه کنند. اسامی این دسته از افراد در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار میگیرد تا تحت ارزیابی وسع قرار گیرند و دهک بندی شوند تا متناسب با آن تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
نحوه پوشش سایر دهکهای درآمدی که بیمه درمانی ندارند
رضایی درباره نوع برقراری پوشش بیمه برای سایر دهکهای درآمدی نیز اظهار کرد: این موضوع به مصوبه هیئتوزیران نیاز دارد اما پیشنهاد ما این بوده است که دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. شیب پلکانی پرداختی دهک بندیهای جدیدِ پیشنهادی ما، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقداری به نفع مردم تعدیلشده است تا پرداخت آنها کمتر شود تا بهاینترتیب افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی تأکید کرد: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت حمایت بیشتر از مردم است تا حداقلِ حق بیمه را از آنها دریافت کنیم. این پیشنهاد در انتظار تصویب هیئتوزیران است و خبرهای مثبتی از آن به گوشمان میرسد.
رضایی در خصوص نحوه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابیهای وسع، گفت: از آنها قول گرفتیم تا مدتزمان این استعلام بسیار کوتاه و حداکثر دو هفته باشد و امیدواریم ظرف دو هفته افرادی که در سامانههای ما ثبتنام کردند، تعیین تکلیف شوند.
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان صحبتهایش تأکید کرد: علیرغم اینکه ما در قانون، پوشش اجباری بیمه همگانی داریم، اما التزام پوشش همگانی نداریم؛ بهعنوانمثال وقتی کارت ملی هوشمند الزامی شد، گفتند درازای آنیک سری خدمات عمومی باکارت ملی اجباری است، اما چنین قانونی برای بیمه نداریم و همین سبب میشود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد ما این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود، چنین تمهیداتی اندیشیده شود.